14 Ekim 2015 Çarşamba

Uçak Kazası ve İstatistikleri

Uçak kazaları her zaman göz önünde olmuştur. Dünyanın neresinde olursa olsun uçak kazaları hep ilk haber olarak verilmiştir basında. Biraz detaylı inceleyelim bakalım havacılık kazalarını...




Bizim "uçak kazası" olarak tanımladığımız kazalar, sektörde ve yönetmeliklerde "Hava-araç kazası" olarak tanımlanmıştır. "Hava-araç kazası"; uçuş harekatı esnasında, kişilerin tali nedenlerle ve veya kendi kendini veya birbirlerini yaralamaları veya uçuş ekibi ve yolcular için ayrılan yerler dışında saklanarak kaçak seyahat edenlerin yaralanmaları hariç olmak üzere, hav a-aracı içinde veya hava aracından kopan parçalarda dahil olmak üzere hava-aracının herhangi bir parçasının çarpmasıyla veya hava basıncına maruz kalmak suretiyle çok ağır veya derecede yaralanması, motor ve aksesuarlarda meydana gelen arıza ve hafif hasarlar hariç olmak üzere hava-aracının fiziksel yapısının veya performansının ve uçuş karakteristiğinin menfi yönde etkilendiği ve bunların değiştirilmesi veya tamirini gerektirecek derecede hasar ve arızalanması, hava -arasının kaybolması veya enkaza ulaşılamayacak bir yere düşmesi ile sonuçlanan olaylardır.


İlk hava-araç kazası, 17 Eylül 1908 yılında Orville Wright tarafından uçurulan uçağın pervanelerin birisi kırılması sonucu gerçekleşmiş ve bir kişi ölmüş bir kişi de yaralanmıştır. 



En çarpıcı istatistikleri vererek devam ediyim. Bindiğiniz otomobilde milyon yolculık bazında ölüm oranı 0.130 iken; bu oran havayolu işletmeleriyle yaptığınız uçuşlarda 0.019 gibi bir orana kadar düşüyor. Yani bir başka değişle neredeyse 7'de 1 oranında uçakla seyahat otomobilden daha güvenli. (Bu istatistikler 1995 - 2004 arasındaki kaza oranlarına göre yapılmıştır). Bu sayılara başka bir açıdan bakarsak otomobille seyahatte 7.6 milyon seyahatte 1 ölüm istatistiği mevcutken; bu oran havayolu işletmeleriyle yapılan uçuşlarda 52.6 milyon seyahatte 1 ölüm oranına kadar çıkıyor. 



Ayrıca Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi (FAA) tarafından yapılan açıklamada; 1997 - 2008 yılları arasında ölümle sonuçlanan uçak kazalarında %57'lik bir düşüş mevcut. 2008'de, 2007 yılına oranla ölümle sonuçlanan kazalarda %25 bir azalma olduğu belirtiliyor. 2007 yılında 730 kişi uçak kazalarında hayatını kaybederken, 2008 yılında bu sayı 539'a düşmüş. Hem de 2007'den 2008'e uçak kazası sayısı artmasına rağmen. 



Kazaların uçuş safhalarına göre oranı da farklılık gösteriyor. Örneğin uçak kazalarının %17'si kalkış ve ardından geçen yaklaşık ilk 5 dakika içinde gerçekleşirken bu dönemdeki ölümlerdeki oran %27. İnişte gerçekleşen kazaların oranı %52'ye kadar çıkarken ölümlerin oranı ise %15 olarak verilmekte.


Peki en güvenli koltuk diye bir yer var mıdır uçakta? İstatistiklere göre kanatla kuyruk arasındaki bölgeyi, ölümle sonuçlanan kazalarda hayatta kalma oranı %69 ile en güvenli bölge olarak adlandırabiliriz. İlk sıralar ise %49 ile en riskli bölge. Bu iki bölge arasındaki kısım ise %56'lık bir istatistiğe sahip.

Google'ın verdiği istatistiklere göre nükleer kazada hayatınızı kaybetme olasılığınız uçak kazasında ölmekten daha yüksek ihtimale sahip. Düşerek ölmek, yıldırım çarpması gibi ölüm riskleri de uçakta ölmekten daha yüksek oranda...

Bu tür istatistikleri geliştirmek, genişletmek mümkün. Fakat havacılığın sürekli gelişmesi her gün getirilen yeni güvenlik önlemleriyle bugün de olduğu gibi, havacılık uzun yıllar en güvenli ulaşım aracı olmaya devam edecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder