14 Ekim 2015 Çarşamba

Gözlük takan pilot olabilir mi?

Uçuş okulundan mezun olduğumdan beri sanırım en çok karşılaştığım sorudur bu, ¨Nasıl pilot olunur?¨ sorusu…

Öncelikle bir kaç kriteri karşılıyor olmanız gerekiyor. Bunun için başvurabileceğimiz en doğru doküman, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından 2006'da yayınlanan Uçak Pilotu Lisansı Yönetmeliği. Buraya göre bir havayolu pilotu olabilmeniz için karşılamanız gereken şartlar:


 1.  En az 21 yaşında olmak,
 2.  En az lise veya dengi bir okul mezunu olmak,
 3.  SHGM tarafından düzenlenmiş geçerli 1 inci sınıf sağlık sertifikası sahibi olmak,
 4.  CPL(A) ve çok motor IR(A) sahibi olmak,
 5.  SHGM tarafından yetkilendirilmiş Uçuş Eğitim Organizasyonlarında gerekli teorik bilgi eğitimini tamamlamak,
 6.  Teorik bilgi sınavlarında ve uçuş kontrolünde başarılı olmak,
 7.  Bu Yönetmelikte belirtilen uçuş tecrübesine sahip olmak,
 8.  MCC kursu görmüş olmak.
 9.  Bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen suçlardan hüküm giymemiş olmak ve bunu gösteren Cumhuriyet Başsavcılıklarından alınacak arşiv kayıtlı Adli Sicil Belgesini SHGM’ye vermek.
Korkmayın korkmayın... Yazının sonunda yukarıdaki maddelerin ne anlama geldiğini öğrenmiş olacaksınız.

HİÇ KİMSE KUSURSUZ DEĞİL
Bir pilot olarak sivil havacılık tarafından saptanmış sağlık şartlarını karşılamanız gerekmektedir. Bu şartları genelde halk arasında bilindiği gibi ¨kusursuz gözler¨, ¨atletik vücuda sahip olmak¨ diye algılamayın. Bu tür fiziksel şartlar askeri pilotlukta gerekli iken sivil havacılıkta kurallar biraz daha farklıdır.

Bu şartları sağladığınızı ispatlamak için bir Sağlık Sertifikası almanız gerekmektedir. Bu sağlık sertifikasını Sivil Havacılık tarafından yetkilendirilmiş herhangi bir hastaneden alabilirsiniz.
¨Gözlük kullanıyorum. Pilot olabilir miyim?¨, ¨Küçükken havale geçirmiştim sorun teşkil eder mi?¨ gibi tüm sorularınızı bu hastanelerdeki uzman doktorlar cevaplayacaktır. Fakat peşinen söyleyeyim gözlük kullanmak (çok yüksek numaralar olmadıkça) pilotluk için bir sorun teşkil etmeyecektir. Sivil Havacılığın Sağlık Talimatına ve Yetkili hastaneler listesine ulaşmak için tıklayın.

Aslına bakarsanız 4 ve 8. maddelerin hepsi uçuş okullarıyla ilgili maddeler. Bu okulların tam listesini buraya tıklayarak Sivil Havacılığın sitesinden indirebilirsiniz. (NOT : Açılacak sayfa PDF dökümanıdır) 

BİR NEVİ SÜRÜCÜ KURSU MU?
Uçuş okulu nedir diye soran olursa en anlaşılacak şekilde anlatabilmek için ¨uçak için ehliyet kursu¨ diyebiliriz. Tabii otomobil kullanmayı öğrenmek için gittiğimiz kurslardan biraz hatta baya bir meşakkatli bir yoldur pilotluk.
Eğitim boyunca minimum 750 saat yer dersi + 200 saat uçuş eğitimi almanız gerekiyor. Bunla da bitmiyor. Ankara'da Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nde her ay düzenlenen sınavlarda 14 dersten en az %75 alarak başarıyla tüm dersleri vermeniz gerekiyor.

Bu 14 dersi ilk sınavınızla son sınavınız arasında maksimum 18 ay olacak şekilde tamamlamanız gerekiyor.

¨Her ay 1 derse girerim ne olacak¨ diyorsanız üzgünüm ama o pek mümkün değil. Çünkü Ankara'daki sınavlara en fazla 6 kere gidebiliyorsunuz. Yani her gittiğinizde en az 2 ya da 3 derse girmiş olmanız gerekiyor.

¨Peki bu derslerten bi kere kalsak başarısız mı sayılırım?¨ diye düşünmeyin. Her dersten 4 kez girme hakkınız var.

SINAVLAR, SINAVLAR, SINAVLAR…
Sizi kısıtlayan bu 3 kriterden birini doldurduğunuzda eğer sınavları bitiremediyseniz sınavlardan başarısız sayılıyorsunuz. Bundan sonra uçuş okulunda belli sayıda ek ders görüp tüm sınavlara baştan girmeye başlıyorsunuz.

Bu ne demek? Bu 13 dersten 100 bile alsanız 1 dersten bu hakları doldurmanıza rağmen geçemediyseniz o 100 aldığınız tüm derslere de tekrar gireceksiniz demek.

Örnek olarak bir dersten 4. hakkınızda da 70 ile kaldınız. Ama diğer dersleri vermiştiniz. Farketmiyor. 4 hakta da geçemediğiniz için ek bir eğitimin ardından 14 derse sıfırdan girmeniz gerekiyor.

Veya bir başka örnek… Ankara'ya 6. kez gittiniz ve bu gidişinizde bir dersten 3. hakkınızı kullanıyorsunuz. Fakat 65 ile yine kaldınız. Bu sefer de ek eğitimi ve 14 sınava tekrar girmeniz gerekiyor. Çünkü dersten hakkınız olsa bile Ankara'da oturum açma hakkınızı doldurdunuz.

Öncelikle gözünüz korkmasın. Geçilmeyecek dersler değil bunlar. Sadece düzenli ve ciddiye alıp çalışılması gerekiyor. Sonrası zaten kolay. Eminim takılmadan tüm dersleri vereceksinizdir.

Eminim kafanızda ¨Bu 14 ders nedir acaba?¨ sorusu vardır.
010 Hava Hukuku ve ATC Usulleri
033 Uçuş Planlama ve İzleme
070 Operasyon Usulleri
021 Gövde/ Uçak Sistemleri/ Motor
040 İnsan Performansı ve Limitleri
081 Uçuş Prensipleri
022 Alet/Elektronik
050 Meteoroloji
091 VFR Haberleşme
031 Ağırlık ve Denge
061 Genel Seyrüsefer
092 IFR Haberleşme
032 Performans
062 Alet Seyrüsefer


Bazı dersler matematik istese bile, genelde lise matematiği yetiyor. 4 işlem, Yüzde almak vs. Matematik profesörü olmanıza gerek yok kısacası.

Yukarıdaki 14 dersi verdiniz, 200 saat uçtunuz. Uçtunuz derken nasıl bir uçakla uçacağınızı eminim merak ediyorsunuzdur...


Yandaki uçaklar benim de mezunu olduğum Ayjet Uçuş Okulu (www.ayjet.aero)'na ait uçaklar. Eğitime tek motorlu, pervaneli uçaklarla başlıyorsunuz. Eğitimin son aşamasını çift motorlu pervaneli uçaklarda tamamlıyorsunuz.

Toplam 200 saatlik uçuş eğitimini tamamladıktan sonra Sivil Havacılık'tan sizinle uçmak için bir kontrol pilotu gelecek. Kontrol uçuşunun ardından eğer kontrol pilotu sizin havayolu pilotu olabileceğinize kanaat getirirse belgelerinizi imzalayarak Uçuş Okulu hayatınızın başarıyla tamamlandığını belirtecektir.

Türkiye’de eğitim veren okullar arasında Ayjet, Tarkim, Er-Ah ve Türk Hava Kurumu var. Tabii burada değinmeden geçmemek gerekir. Pilotaj eğitimlerini sadece uçuş okulları vermiyor. Ülkemizde son yıllarda en gözde mesleklerinden birisi olan pilotluğa üniversiteler de kayıtsız kalmadı ve son yıllarda bir çok üniversite bünyelerine pilotaj bölümünü de dahil etti. Pilotaj eğitimi veren üniversiteleri de yukarıda verdiğim uçuş okulları listesi içerisinde bulmanız mümkün.

İSTER OKULLU İSTER SONRADAN EĞİTİM ALIN

Bunun dışında bir de havayollarının kendi bünyelerinde, pilot olmak hayaline sahip herkese pilot olma imkânı sağlıyor. Şu anda Türkiye'de THY ve Atlasjet'e ait bu şekilde hizmet veren 2 ayrı uçuş okulu var. Atlasjet bu eğitimleri ücretini kursiyerden talep ederken, THY tüm elemeleri geçen kursiyerleri bünyesine katarak bu ücreti eğitim sonunda kursiyerin maaşından cüzi miktarlarda keserek tahsil etme yoluna gidiyor.
Konu THY Akademisine gelmişken belirteyim. Şu anda THY Akademisi, Yetiştirilmek üzere II. Pilot  Adayları aramakta. Eğer 1986 ya da daha sonrasında doğduysanız bu ilanı kontrol edin derim. İlan için tıklayın.

Yukarıdaki tüm koşulları yerine getirip bir havayolu pilotu lisansı aldıysanız öncelikle tebriği hak ettiniz. Zorlu bir 1.5 yılın ardından artık bir havayolu pilotu olabilirsiniz. Bu güzel yanı. Kötü yanı ise eğitimin daha bitmediği!

Yazının devamı : Pilotlar En Çok Burada Zorlanıyor

27 yorum:

  1. tek motorlu uçaklar için bildiğim kadarı ile 130 kilo sınırlandırması vardı yanlışmı hatırlıyorum ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sivil havacılıkta böyle bir kural olduğunu sanmıyorum. Belki uçuş yapılan uçağın kendi limitidir...

      Sil
  2. Hocam önce size teşekkür ederim zaman ayirip bizimle böyle bilgileri paylaastiginiz için.
    Bir sorum olacak, siz ilk olarak mezun olduktan sonra Pegasus'a nasil girebildininiz ? Pegasus ücretsiz olarakmi QT+Line egitimini veriyor ?
    Daha önce bu tip uçaklarda bilginiz varmiydi, arastirma yapmismiydiniz FCOM falan okumak gibi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herhangi bir havayoluna girdiğinizde, eğer daha önce herhangi bir tip eğitimi almadıysanız, uçacağınız uçakla ilgili sıfır bilgiye sahip olarak kabul edilir ve sıfırdan eğitim verilir.

      Sil
  3. Kaptanim peki 2yillik universite mezunu olmak is bulma konusunda sorun yaratirmi egitime askerden oncemi askerden sonrami baslanmali simdiden tesekurler

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar,

    Uğur Bey benim merak ettiğim husus thk üniversitesi, özyeğin üni. gibi okulların pilotaj lisans programlarından mezun olduktan sonra, havayollarının bu mezunlara bakışını merak ediyorum. THK Üniversitesi THY ile protokolümüz var diye reklamı yaparken Özyeğin üniversitesinde ise pilotluk eğitimini Ayjet Uçuş Okulu veriyor. Bu sene itibari ile de okan üniversitesi afa ile anlaşmalı pilotaj lisans programı açtı. Bu konudaki fikirlerinizi merak ediyorum.

    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. önemli olan aldığın lisanstır. Hangi okula gidersen git, pilot lisansını sivil havacılıktan alırsın. Belki ufak tefek nüans farkı yaratır lisans aldığın yer ama sonuç olarak hepsinden mezun olanlar sivil havacılık bazında eşittir...

      Sil
  5. Bir yazınızda geleceği kesin olmayan bir meslektir demişsiniz, bu tam olarak ne demek oluyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yani ölebilirsin de her uçuşun soon uçuşunda olabilir

      Sil
  6. ICAO Annex ve JAR FCL şartlarına göre miyopta her göz için 6 derece, hipermetropta ise her göz için 5 dereceye kadar kabul ediliyor. Ama maalesef çoğu kişi çevresindekilerin gözlük kullanmamalısın gibi yanlış bilgilendirmeleri yüzünden hayalinden vazgeçmek zorunda kalıyor.

    YanıtlaSil
  7. Merhaba benim bir gözüm 2.25 diğer gözüm 2.75 bu durum bir problem olur mu bide eğer lazer tedavisi olsam problem olurmu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. hayır bir sorun olmaz. bir göz ile diğer göz arasında 2 dereceyi asmadiysa sıkıntı olmaz.

      Sil
  8. Merhaba benim bir gözüm 6 diğeri 6.50 derece miyop.Lazerle çizdirsem pilot olabilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim araştırdığım ve bazı pilotaj okuyan öğrencilere sorduğum kadarıyla lazerli olarak bazı havayolu şirketleri kabul etmeyebiliyormuş.

      Sil
  9. Merhaba benim bir gözüm 6 diğeri 6.50 derece miyop.Lazerle çizdirsem pilot olabilir miyim?

    YanıtlaSil
  10. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  11. Merhaba lütfen bana yardımcı olun eşit ağırlıktan da girilebiliyor mu askeri pilotluğa bakın ben bu işe sevdalandım boyumda ızın vermıyor 16 yasındayım 1.85 oldum lutfen bana yapacaklarımı anlatın lutfenn ???

    YanıtlaSil
  12. Merhaba ben lise öğrencisiyiyim. Pilot olmak istiyorum ama durumumuz pilot olabilmek için çokta elverişli değil. Bana hangi yolları izlememi, ne yapabikecrğimi ve ücretsiz bu tür eğitim alınabilecek veya çalışmaya başladığım zaman ödemeye başlayabileceğim kurumlar varmı bunları söyleyip bana yardımcı olursanız çok mutlu olurum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende senle aynı durumdayım maddi sıkıntılar çekiyorum ama bunun bir yolu var askeri pilot olup 16 senelik zorunlu hizmeti verdikten sonra sivil havacılıpğa kaptan pilot olarak başlıyabilirsin

      Sil
    2. TÜRK HAVA YOLLARI BÜNYESİNDE ÜCRETSİZ PİLOT OLABİLİYORSUN. AMA İŞE BAŞLADIKTAN SONRA MAAŞINDAN KÜÇÜK BİR MEBLA KESİLİYORMUŞ DİYE DUYDUM EN AZ 18 YAŞINDA OLMAN LAZIM GİREBİLMENİZ İÇİN. ONU GEÇELİM THY DE İŞE BAŞLAMADAN ÖNCE BANKALAR SİZE PARA KONUSUNDA YARDIM EDİYOR YİNE AYNI MANTIKTA İŞE BAŞLARKEN BANKAYA ÖDÜYORSUNUZ. BİR DE KAZANAMAMAK VAR ;) O ZAMAN İŞLER DEĞİŞİR. BANKA GARANTİ DEĞİL.

      Sil
    3. Şuan en ucuz hava üiversitesi 280 bin tl maalesef araştırdım thy de buyuk bir mebla istiyor

      Sil
  13. Benim bi sorum daha olacak uçuş eğitimi için bizim ne kadar ücret ödememşz gerekiyor yada ücret vardı mı varsa kolaylığı ne

    YanıtlaSil
  14. miyopum pilot olma şansım varmı_?

    YanıtlaSil
  15. merhaba, ben lise öğrencisiyim ve yabancı dilim iyi fakat sayısal derslerim o kadar da parlak değil. yeni sınav sisteminde de seçtiğimiz bölümlere göre giriyoruz sınavlara. ben yabancı dil bölümü seçtim fakat pilotluk için sayısal mı gerekiyor bilmiyorum. yardımcı olursanız sevinirim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet pilotluk sayısal bir bölüm eskişehir anadolu üniversitesi ilk 7000'e alıyor diye biliyorum

      Sil
  16. Merhaba, lise öğrencisiyim yabancı dilim c seviyesinde ve -3,25 miyopum yabancı dilim(ingilizce) hangi seviyede olmalı ve max ne kadar çıkmalı miyopum pilot olabilmem için

    YanıtlaSil