14 Ekim 2015 Çarşamba

Uçuşlar Neden İptal Olur? Neden Gecikmeler Yaşanır?

Bazı durumlarda uçuşların iptal edildiğini ya da uzun gecikmeler yaşandığına hepimiz şahit olmuşuzdur. Bunların nedeni nedir? Neden uçuşlar iptal olur elimden geldiğince paylaşıyım istedim :)

İğneyi kendine, çuvaldızı başkasına batır derler ya... Bu nedenle ilk madde olarak ekiplerden dolayı uçuşlar nasıl gecikmeye girer onları değerlendirelim :



Ekipten dolayı yaşanabilen gecikmeler 
  • Bu tür gecikmeler arasında en sık yaşananı sanırım ekibin bir başka uçuştan geç gelmesini gösterebiliriz. Uçucu ekipler günde zaman zaman 4 ya da 5 uçuş yapabilirler. Bu uçuşlarda yaşanan gecikmeler diğer uçuşlara da yansıyacaktır.
  • Her uçucu personelin, günlük, haftalık, aylık vb mesai ve uçuş limitleri bulunmakta. Önceki uçuşlarda yaşanan gecikmelerden dolayı bu limitleri aşıyorsa o uçucu ekip uçuşu bırakıp yerine yeni bir uçucu ekip bulunması gerekir. Bu sadece o kişilerin kişisel tercihi ya da dinlenmesi olarak değil, sizin uçuşunuzun güvenliği için de konan limitlerdir.
  • Az da olsa, ekipler havalimanına gelirken ya da havalimanında kaza geçirir ya da hastalanırsa o ekip üyesinin yerine birini bulana kadar da uçuşlar gecikmeye girebilir.

Teknik nedenlerden yaşanan gecikmeler :

Uçaklar ne kadar mükemmel araçlar olarak gözükse bile aslında onları o kadar mükemmel yapan teknik yapıları haricinde sivil havacılıkta kurulan sistem de büyük önem taşır. Uçaklar da insan yapımıdır ve her uçakta ufak ya da büyük arızalar her zaman yaşanabilir. Yaşanan bir arıza, uçağın teknik defterine yazılır ve bu arıza indiği ilk meydanda teknik ekipler tarafından incelenir. Fakat tabii her arıza uçağın güvenli uçmasına engel değildir. En ufak arızada uçak indiği meydanda bakım hangarına alınıp arızanın giderilmesi anlamına gelmez. Uçakta bir arıza olduğunda yapılan işlemleri anlatmak gerekirse; 

Kaptan arızayı uçağın teknik defterine yazar. Bu arada eğer uçakta değilse teknik ekip uçağa çağrılır ve arıza teknik yetkililerine anlatılır. Arıza giderilmeye çalışır. Eğer giderilemeyecek bir arıza ise örneğin parça değişmesi gerekiyor ise, uçağın üretici firması tarafından hazırlanan MEL kitabı açılır. O kitapta her sistemle ilgili bilgi mevcuttur. İlgili arızayla ilgili bölümde uçak üreticisi örneğin 3 gün boyunca uçağın uçabileceğini söylüyor ise, ilgili madde uçağın arıza defterine yazılarak uçak uçuşa verilir. Tabii o andan itibaren 3 gün işlemeye başlar ve bu 3 gün hiçbir şekilde uzatılamaz. Ya da arızalı sistemin uçakta yedeği varsa, tek sistemle uçağın uçmasına karar verilir. Eğer MEL uçağın uçmasına izin vermiyor ise ya arıza giderilip ilgili testler yapıldıktan sonra uçak uçuşa verilir ya da havayolunun elinde başka bir uçak varsa ekipler o uçağa geçerek uçuşa o uçakla devam ederler. MEL eğer uçağın uçmasına izin veriyorsa, uçak hiçbir risk taşımadan güvenli şekilde uçuşunu gerçekleştirmeye devam edecektir.

Hava koşullarından dolayı yaşanan gecikmeler :

Her havalimanının, her pistinin farklı yaklaşma usulleri ve limitleri mevcuttur. Uçuş öncesinde kokpit ekibi kalkılacak ve gidilecek meydanın hava şartlarını inceleyerek hava durumunun uçuşa elverişliliğini inceler. Eğer limitler uçuşa elverişli değilse, ekipler hava durumu düzelene kadar uçuşu geciktirecektir. 

Bazense, hava durumunda bir belirti olmamasına rağmen tahminlerin dışında hava oluşumları gerçekleşebilir. Kalkıştan önce gidilen meydanda hava durumu güvenli bir iniş için gerekli değerlerin altında olabilir. O zaman ekipler, başka meydana iniş planlamak zorunda kalabilirler. Ya da eğer kule havanın açacağını bilgisini veriyorsa o zaman havada bekleyerek havanın açmasını bekleyebilirler. Bazen ise hava durumu değerleri, yaklaşma için izin verilen tam limit değerinde olabilir. O zaman ise ekipler yaklaşma yapmayı denerler. Fakat önemli olan karar noktası denen noktaya geldiğinde kokpit ekibinin pisti görebilmesidir. O noktada eğer ekipler pisti görebilirlerse inişe devam ederler. Yoksa pas geçerek bekleme ya da başka meydana devam etme kararı alırlar. 

Tabii uçaklar başka meydana inmek zorunda kalırsa havayolları için büyük sorunlara da neden olur. O yolcular inilen şehirde otele yerleştirilirler. Uçağın yapacağı diğer uçuşlar gecikmeye girecektir ve daha bir sürü sorun...

Tabii yukarda bahsetmeyi unuttuğum bir çok başka konu da olabilir. Elimden geldiğince dilimin döndüğünce anlaşılır şekilde anlatmaya çalıştım. Umarım tüm uçuşlar zamanında ve sorunsuz gerçekleşir. Fakat uçuşların gerçekleştirilmesi için bu yukarıdaki limitlerin de hiçbir zaman aşılmaması gerekir. Çünkü bu limitler, daha önce yaşanan kazalardan ders alınarak yaratılmış ve hiçbir şekilde delinmemesi gereken limitlerdir...

Herkese sorunsuz uçuşlar...

1 yorum:

  1. Şimdi o rötarlar sırasında ben küfür ederken azıcık daha sakin olup, bu yazıyı düşünür müyüm acaba?
    :))

    YanıtlaSil