11 Ekim 2015 Pazar

Havacı Olmak

Yaptığım meslekle ilgili hep sorularla karşılaşıyorum. Doğal olarak tabii. Fakat bazı sorular o kadar tekrar eder oldu ki, bunları sizle de paylaşmak istedim :)




İnsanların pilot olduğumu duyduğunda genelde ilk sorusu "Yurt içi mi, Yurt dışı mı?" şeklinde oluyor. Tabii bazıları, şehir içi mi şehirlerarası mı diye sorsalar da neyi kastetmek istedikleri kısa sürede ortaya çıkıyor :) Bu soru bende hep diğer mesleklerde insanların belli bir tecrübenin ardından yurt dışına gittiklerinden dolayı böyle bir ön yargı varmış fikrine kapılmama neden oluyor... Fakat havacılıkta böyle bir ayrım olmuyor. Hatta ilk uçuşumu Amsterdam'a, ikincisini ise Londra'ya yaptım desem sanırım yeterince açık olur.

Bir pilotun gittiği yerler sadece ve sadece uçtuğu uçağın menzili ve şirketin yaptığı uçuşlarla ilgilidir. Şu anda uçtuğum uçak olan Boeing 737 tipi uçağın menzilinin yettiği ve şirketin uçtuğu her havalimanına uçabilirim. Bu Ankara'da olabilir ya da Avrupa, Asya'da herhangi bir şehir de olabilir.

İkinci soru ise, genelde konu derinleşince geliyor. Türkçe'de genelde yardımcı pilot olarak kullanıldığı için kaptanın uçtuğu bizlerin de sadece ona yardım ettiğimz düşünülüyor. Fakat gerçek pek öyle değil... Tabii kaptan uçakla ilgili tek yetkili ve sorumlu olan insan. Herhangi bir karar alınması gerektiğinde, son söz onun fakat uçuşa gelince işler biraz daha farklı. Genelde uygulama, o gün yapılacak uçuşların yarısının kaptan yarısının da ikinci pilot tarafından yapılması şeklindedir. Yani evet, yaptığınız uçuşların teorik olarak yarısında ikinci pilotlar uçağı kullanıyor ve indirip kaldırıyorlar. İkinci pilot uçarken kaptan, kaptan uçarken ise ikinci pilot uçuşu ve uçağı gözlemler ve uçan tarafın gözden kaçırdığı bir durumu ikaz etmekle de yükümlüdür. Zaten nedenlerden birisi de budur havacılığın bu kadar güvenilir bir ulaşım olmasında.

Bana gelen en ilginç soru ise şuydu. Babam da hali hazırda uçtuğu için bir arkadaşım şöyle sormuştu : "O gün uçacağı hostesleri baban mı seçiyor?". Heralde dışarıdan böyle bir ortam gibi gözüküyor havacılık. Çünkü yolcu olarak uçtuğum bir gün, arkamda oturan adamın konuşmasından bunu çıkardım. Adam "Kaptan boğazı izlemek için taa karadenize kadar uçtuk" diye bir cümle kurmuştu. Heralde bu kadar başıboş ve rahat bir ortam olarak düşünüyorlar. Herkesin herşeyi yapabildiği :)

Bir de bu yaşta pilotluğu bana yakıştıramayanlar var. "Ama pilotlar yaşlı falan olmaz mı?" gibi şeyler gevelerler ağızlarında. 21 yaşını doldurmuş herkes havayolu pilotluğu yapabilir. Eğer ufak uçaklarda amatör pilotluk yapacaksanız eğer, onun için 18 yaş alt sınırı vardır. Bana göre yaptığınız iş ne olursa olsun ne kadar gençken başlarsanız o kadar avantajlısınızdır.

Şimdilik aklıma gelen ilginç sorular bunlar ama geldikçe ekleme yaparım bu yazının altına :) Takip etmeye devam edin derim...

Sevgiler...

10 yorum:

  1. En çok kule konuşmalarını merak ediyorum ben. Aslında bunları dinleyebiliyoruz ama çok hızlı bir İngilizce konuşulduğu için anlamak zor oluyor.
    Belki mesela Atatürk ile kalkış ve inişi yazabilirsiniz. Bizim gibi meraklılarda güzel güzel okur.

    YanıtlaSil
  2. Uğur kaptanı yormadan inişe geçen bir uçağın son yaklaşmasındaki kule konuşmasını yazalım

    P:LTBA Twr,iyi günler TKXX on the ILS 36R
    K:İyi günler TK XX,continue approach report 4 miles
    P:Report 4 miles
    Son 4 Milde
    P:4 miles
    K:Wind 340/10 knot,cleared to land rwy 36R report vacated
    p:Cleared to land 36R report vacated

    En son pist terkedilkten sonra pilot rapor verir ve ground frekansına geçer.

    YanıtlaSil
  3. sen en önemli soruyu unutmuşsun yahu...
    ''o koca uçak nasıl uçuyor?'' :)

    YanıtlaSil
  4. Esra'cım uçakların nasıl uçtuğu hakkında çok detaylı olmasada "Türbülans mı? Bozuk Yollar mı?" adlı yazımda bulabilirsin :)

    YanıtlaSil
  5. Sizce pilotaj eğitimi almak için 30 yaş çok mu geç ? Mühendisim ve çok iyi derecede ingilizcem var . 32 yaşında iş bulmakta zorlanır mıyım ?

    çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  6. 32 yaşında iş bulduğunda, 33 sene çalışabilirsin... Bence çok geç değil. Şirketleri de araştırabilirsin. En geç kaç yaşında 2. pilot olarak aldıklarını ve alırlarsa en geç kaç yaşında kaptan yaptıklarını... o zaman daha sağlıklı bir kariyer planlaması çizebilirsin kendine

    YanıtlaSil
  7. Merhaba... 42 yaş pilot olmak için çok mu geç? Eğitimler için max. yaş sınırı var mı? Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. o değil de,pilotlarda şu çabucak konuşma muhabbeti vardır hani.şipşak "cabin crew crosscheck" fln derler.Ne yani,yolcu bunları duysa ne,duymasa ne.Sanki herkesten gizli iş çeviriyorlarmışcasına böyle hızlı söyleme merakı vardır pilotlarda.Acabaa neden ? Bir de madem,her uçak kalkışında gerekli birşey,her uçuş başında pilotun uyarması gereksiz değil midir ?

    YanıtlaSil
  9. Troubleshooter bu bahsettiğin cümleyi pilotlar değil kabin amiri söyler. Yani uçakta, kabin görevlilerin başındaki kişi. Hostes ya da steward... Bu söylediği cümle de, "all doors closed, slides armed and crosschecked"dir. Yani tüm kapıların kapandığını, slide'ların arm konumuna getirildiğini kontrol edin. Slide denen şey, arm edildikten sonra herhangi bir şekilde kapı açıldığında otomatik olarak patlar ve tahliye için kullanılır... Kalkış öncesi anlatılır ya kayarak inilir falan... Ona slide denir. Kabin ekibinin en önemli görevlerinden biridir bu çünkü bi acil durumda slide arm edilmemişse daha önceden, kapıyı açtığınızda yere atlamak zorunda kalırsınızki, durduk yere sağlam insanların da yaralanmasına neden olacaktır

    YanıtlaSil
  10. Uğur kaptanım merhaba;

    Bu sabah işe geldiğimde havacılıkla ilgili bir şeyler ararken çıktı karşıma bloğunuz:)
    Şuan muhtemel beni tanımanız mümkün olmaya bilir fakat 2 yıl sizinle şuan hala çalıştığınız şirkette çalışıp,bir çok kere de uçtuk:))
    Şimdilerde uçuşlara ara vermiş olsamda en kısa zamanda tekrar aranıza dönmek ve kaldığım yerden devam etmek istiyorum..Havacılık o kadar farklı bir sektör ki vazgeçilmesinin imkansız olduğunu farklı şirketlerde çalışarak anladım.
    Havacılıkla ilgili yazılarınızın devamını bekliyoruz..

    TUBA

    YanıtlaSil