14 Ekim 2015 Çarşamba

Pilotların tatlı belası

Kaç meslekte vardır bilmiyorum. Biz pilotlar 6 ayda bir simulatörde tekrar eğitime alınırız. Şirkette mevkiniz, tecrübeniz, kıdeminiz ne olursa olsun bu eğitime tabii tutulursunuz. İster 20 yıllık kaptan isterseniz uçtuğunuz şirketin eğitim müdürü olun farketmez… Her 6 ayda 1 gelir çatar simulatör eğitimi…




 Peki ne yaparız simulatör eğitiminde? Her uçağın belirlenmiş acil durum senaryoları vardır. Bunlar 6’ya bölünerek, 3 senede hepsini uygulayacak şekilde plan program yapılır havayolu tarafından. Tabii bu acil durum senaryoları, o uçak tipine geçtiğinizde aldığınız ilk eğitimde hepsi gösterilir ve uygulanır. Daha sonra da her 6 aylık tazeleme simulatörlerinde tekrar edilir.

Nedir acil durumlar? Her 6 ayda bir tek motor arızasıyla kalkış ve iniş eğitimleri standarttır. Onun dışında yukarda bahsettiğim çeşitli arızalardan senaryolar yaratılır. Her uçağa bindiğinizde güvenlik demolarında anlatılan “kabin basıncı boşalması” da bir senaryodur. Kargo bölümünde başlayan yangın da. Ya da elektrik sistemindeki arıza veya hidrolik arızası. Uçuş kumandalarında arızaları da bunlara örnek olabilir.

Tabii bunların detaylarına girip sizi teknik detaylara boğmayacağım. Bunun dışında yaz öncesi yaz şartlarına, kış öncesinde de kış şartlarına uygun arızalar ve koşullar yaratılarak pilotlar sürekli her koşula hazır halde tutulur.

Simulatör nedir? Aslına bakarsanız simulatör uçtuğunuz uçağın kokpitinden farksızdır. Normalde uçağın camından göreceğiniz görüntü, simulatörün camlarındaki projektör yardımıyla ekranlara yansıtılarak gerçekçilik sağlanır. Simulatörün bilgisayarları ve uçma hissini size birebir yaşatacak olan simulatörün altındaki hidrolik kollarla sanki uçaktaymışsınız hissi pilotlara yansıtılır. Simulatörün uçaktan tek farkı ise uçakta olmayan öğretmen koltuklarıdır. Size eğitimi verecek öğretmen pilot oraya oturarak tüm hava şartlarını ve arızaları önündeki ekranlardan planlar.

Bu simülatör eğitimlerini başarıyla tamamlayamayan pilotlar ekstra eğitimlerle şirket standartlarına çıkartılmaya çalışılır. Bahsedilen simulatörlerin satış fiyatları neredeyse aynı tip uçakla aynı fiyatta olduğu söylenir. İnternette biraz araştırsamda net bilgiye ulaşamadım.

Son olarak anlatmak istediğim bir başka konu da, pilotların lisansları. Her pilotun görevlendirildiği uçaklarda sahip olduğu lisans 1 yıllıktır. Eğer siz son kontrolden sonra 365 gün içinde tekrar simulatörde kontrol girmezseniz, o uçakta pilot olarak uçma yetkinizi kaybedersiniz. Bu nedenle her yılın sonunda yapılan kontroller pilotlar için sınav niteliğini taşır. Bir başka değişle pilot olarak uçmaya devam edebilmek için bu kontrollerde başarılı olmalısınız.

Dışardan güzel gözükse bile belki de dünyadaki en çok sınava tabi tutulan ve geleceği garanti olmayan nadir mesleklerden biridir Pilotluk!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder